Från produktion till produktionsutveckling – Anders visar vägen mot nästa generations industri
När Östbergs valde att satsa på kompetensutveckling för en av sina medarbetare blev resultatet nya idéer, bättre beslutsunderlag och ökad innovationskraft. Det här är en berättelse om att se möjligheter, om livslångt lärande – och om hur industrin kan bidra till att stärka både utbildningssystemet och branschens konkurrenskraft.

En plats på kursen blev startskottet
När ledningsgruppen för YH-utbildningen Hållbar produktionsutveckling industri 4.0 skickade ut en lista på tomma kursplatser till företagen i nätverket, tog Joakim Linnberg, produktionsteknisk chef på Östbergs, chansen.
– Vi hade egentligen behov av en mer grundläggande produktionsteknisk utbildning, men såg delkursen Industri 4.0 som en möjlighet att komma igång. Hade det funnits fler grundläggande kurser hade jag gärna skickat fler från avdelningen, säger Joakim.
Valet föll på Anders Delbom, som efter många år i produktionen och inhopp på avdelningen för teknisk support redan visat ett stort engagemang för förbättringsarbete.
– Jag hade länge gått i tankarna på att vi behövde hitta ett sätt att se saker ur ett nytt perspektiv. När Anders visade intresse passade tajmingen perfekt, säger Joakim.
En resa i lärande – med utmaningar och drivkraft
Kursen var på eftergymnasial nivå och genomfördes på distans under åtta veckor med några fysiska träffar. För Anders, som inte hade någon annan utbildning än estetisk inriktning på gymnasienivå, blev det en rejäl omställning.
– Det var en chock för hjärnan i början. Det är många år sedan jag pluggade och jag fick verkligen lära mig hur man lär sig saker igen. Tack vare bra stöd från kurskamrater, som hade lite mer studievana, klarade jag det, berättar Anders.
Att Anders fick behålla sin lön under utbildningstiden var en avgörande faktor för att satsningen skulle bli möjlig.
– I det här fallet hade det inte gått att kombinera med heltidsjobb, berättar Anders. Vi hade tur med tajmingen och även om det påverkade verksamheten så var det värt investeringen, säger Joakim.

- Anders Delbom
Från teori till praktisk förändring
Anders kurs avslutades med ett projektarbete där han analyserade en produktionslina och kom med förslag på hur den kunde förbättras och digitaliseras.
Efter kursen omsatte Anders sina nya kunskaper i praktiken och tog utvecklingsarbetet ett steg längre:
- Jag har lärt mig att det inte räcker att bara identifiera förbättringsmöjligheter, man måste även kunna beskriva dem och engagera de som berörs av förändringarna.
Anders berättar att Joakim beslutade att köpa in en licens för Google SketchUp, för att han skulle kunna rita upp förändringen på ett mer visuellt sätt. Genom att koppla ihop SketchUp-modellen med sina VR-glasögon kunde kollegorna gå runt i den nya miljön och involveras i förbättringarna på riktigt. Det gjorde att de kunde få med sig alla – och nu har de genomfört förändringen.

Ett steg mot nästa generations industri
För Anders gav utbildningen en större förståelse för framtidens industri:
– Vi har inte den mest moderna utrustningen, så att under utbildningen få se exempel på hur nästa generations industri fungerar var inspirerande. Det gav en känsla för vart vi kan ta oss och hur vi kan bidra till utvecklingen, säger han.
Joakim håller med:
– Det jag hoppades på var att Anders skulle få nya perspektiv och verktyg för att hitta nya lösningar. Det har vi verkligen fått. Han gör mer avvägda beslut idag vilket gynnar hela avdelningen.
Livslångt lärande stärker industrins attraktionskraft
Det här är ett exempel på hur en enskild satsning kan ge effekt på flera nivåer – för individen, företaget och branschen.
- För individen: nya kompetenser, självförtroende och inspiration.
- För företaget: nya arbetssätt, konkreta förbättringar i produktionen och mer innovativa lösningar.
- För utbildningssystemet: bättre nyttjande av utbildningsplatser och värdefull feedback för att utveckla kurserna.
När utbildningsanordnare och företag går samman för att skapa möjligheter – och vågar satsa på kompetensutveckling – händer något viktigt. Då kan fler medarbetare ta steget, växa i sina roller och bidra till att hela industrin rör sig framåt. Resultatet blir en starkare kompetensnivå, en mer innovativ arbetskultur och en bransch som lockar framtidens medarbetare.
– Det går att göra den här resan, även om man inte har en formell industriteknisk utbildning från början. Det här är ett exempel på livslångt lärande som verkligen gör skillnad, säger Dan Gustafsson, operativ chef på IUC Dalarna.
Anders resa visar att utveckling är möjlig – och att den kan börja med ett enda steg.
Fakta - Östberg
Östberg med huvudkontor i Avesta, levererar energieffektiva och högpresterande ventilationsprodukter för ett friskt och hälsosamt inomhusklimat, överallt där människor vistas.
Östberg strävar efter att bli tekniskt världsledande inom innovation, tillverkning och försäljning av kanalfläktar, luftbehandlingsaggregat och rotorer.



Dessa exempel på företagssamverkan inom Teknikcollege har en nära koppling till vårt projekt "Testbädd för Industrins livslånga lärande" - TILL - som medfinansieras av Europeiska unionen.