Möjlighet att söka stöd för arbetsmiljöutbildning
Ni finns möjlighet att ta del av ett arbetsmiljöstöd för att stärka er organisation!
Nu finns det möjlighet att söka stöd för arbetsmiljöutbildningar med start från och med den 1 september 2024. Svenskt Näringsliv, LO och PTK satsar hela 35 miljoner kronor fram till den 31 december 2025 för att hjälpa företag inom privat sektor att förbättra sitt arbetsmiljöarbete.
Vad innebär stödet?
Stöd för arbetsmiljöutbildning riktar sig till er som vill skapa en gemensam kunskapsbas på arbetsplatsen för ert förebyggande arbetsmiljöarbete. Stödet är avsett för att chefer och arbetsmiljö- eller skyddsombud ska utbilda sig tillsammans och gäller både arbetare och tjänstemän i privat sektor.
En gemensam utbildning gynnar samverkan och ger bättre dialog i arbetsmiljöarbetet på er arbetsplats. Stödet är en delfinansiering av utbildningskostnaden.
Stödet är ett utmärkt tillfälle för er att ta ett krafttag för ett bättre förebyggande arbetsmiljöarbete – och samtidigt få hjälp med finansieringen.
"Stödet är ett utmärkt tillfälle att ta ett krafttag för ett bättre förebyggande arbetsmiljöarbete - och samtidigt få hjälp med finansieringen."
För vem?
- Stödet omfattar alla företag och organisationer inom privat sektor med kollektivavtal inom Svenskt Näringsliv, LO och PTK och som tecknat Trygghetsförsäkring vid arbetsskada.
- Stödet gäller för chefer med personalansvar och delegerade arbetsmiljöuppgifter och arbetsmiljö-/skyddsombud.
- Stöd ges för arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå för chefer samt för vidareutbildning av både chefer och skyddsombud/arbetsmiljöombud.
- Utbildningen ska motsvara minst en heldags lärarledd utbildning.
För vad?
Ditt företag kan bland annat få stöd för vidareutbildning för arbetsmiljöombud, skyddsombud och chef. För chefer kan stöd även lämnas för grundutbildning inom arbetsmiljö, till exempel BAM eller motsvarande.
- Förebygga hot och våld på jobbet
- SAM i praktiken
- Samverkan och förändringsarbete – påbyggnadsutbildning
- Arbetsmiljö för chefer – att planera och leda arbetsmiljöarbetet
- Riskbedömning
- Hälsofrämjande ledarskap
- Chefens arbetsmiljöansvar
- m fl
Läs mer om vilka utbildningar som omfattas på Afas hemsida.
Läs mer och ansök hos Afa
Stödet administreras av Afa Försäkring, där du kan läsa mer om villkoren och ansökningsförfarandet.
Kontakta oss
Vi guidar och ger råd kring prioritering av relevant insats för ert företag. För specifika frågor kring ansökningsprocessen - kontakta Afa försäkring.
Dan Gustafsson
Operativ chef
070 299 25 69
dan.gustafsson@iucdalarna.se