En bredare bild av möjligheterna på hemorten kan vara receptet till framgång

Kompetensförsörjningen är en av industrins allra största utmaningar. Ju högre utbildning som krävs och ju mindre kommun - desto tuffare utmaning. Av den anledningen vill Autoform i Malung, tillsammans med gymnasieskolan, bidra till att ge unga teknikstudenter i Malung-Sälen en bredare bild av den lokala industrin att ha med sig från tidig ålder. 

När vi fick nys om att de rekryterat en hemvändande ung ingenjör blev vi lite extra nyfikna – vilka faktorer låg bakom hennes val att flytta tillbaka till hemorten? Kan hennes berättelse inspirera fler att våga ta det steget?

 

Frida Karlsson gjorde som många andra gymnasiekompisar – flyttade ut ur regionen för vidare studier. I Fridas fall handlade det om fem års studier i Göteborg till civilingenjör inom teknisk fysik. När hon var färdigutbildad civilingenjör framgick det tydligt att det fanns stora möjligheter till jobb inom Göteborgsregionen och andra storstäder. 

Frida längtade tillbaka till hemtrakterna i Dalarna, men ovissheten om möjligheterna till ett relevant jobb bidrog till att det kändes som ett för stort steg. Ett litet mindre steg blev då ett jobb som dokumentationsingenjör, i länets något större ort Borlänge. Dock kändes det inte helt rätt, så hon höll ögonen öppna efter andra möjligheter. När Frida fick syn på en annons från Autoform inom sitt utbildningsområde, sökte hon tjänsten och därefter gick allting väldigt fort. 
 

"Jag hann inte riktigt tänka efter, men resultatet blev över förväntan! Nu känner jag mig färdig med storstäder och har landat och trivs bra."

– Frida Karlsson, civilingenjör, Autoform
 

Främst fyra faktorer bakom hemflytten; familj, vänner, natur och bra arbetskamrater

De pusselbitar som bidrar till trivseln för Frida utgörs främst av naturen, familjen, hemvändande barndomsvänner, en välkomnande och stabil arbetsplats med människor hon tycker om samt ett varierande arbete. För Frida är en brant karriärstege mindre viktig än ett varierat arbete på en trivsam arbetsplats.
 

För lite kunskap om jobbmöjligheter på hemorten

Fridas bild är att de flesta ungdomar inte vet vad det finns för jobbmöjligheter på hemmaplan:
- Den allmänna inställningen under gymnasiet var att alla ville i väg och se sig omkring. De som väljer att flytta för att vidareutbilda sig får då ofta kontakter och god inblick i näringslivet runt studieorten.
 

"Då är det viktigt att de har med sig en bild av att det finns möjligheter samt en efterfrågan att komma tillbaka till även på hemorten, den dagen de tankarna eventuellt dyker upp."

– Frida Karlsson, civilingenjör, Autoform

Samverkan ger studenterna praktisk tillämpning och branschkunskap

Ett konkret sätt att skicka med eleverna en bredare bild av vilka möjligheter industrin kan erbjuda på hemmaplan är genom praktik. Inom Teknikcollege i Malung-Sälen har man därför tillsammans med några företag börjat utforma ett upplägg kring praktik för gymnasieelever på teknikprogrammet. 



Autoform är ett av de företagen. Som leverantör av vakuumformade plastkomponenter till fordonsindustrin inkluderar verksamheten alla steg från produktutveckling och design till produktion och leverans. Tanken är att hitta lämpliga projekt som återspeglar teorin så att eleverna får praktisk tillämpning av det som de samtidigt lär sig i skolan. Eleverna får lösa uppgiften efter bästa förmåga och rapportera skriftligt. Syftet är att klä på eleverna konkret kunskap om branschen så att de får en tydligare koppling till arbetslivet. Om resultatet även visar sig användbart för företagen så ses det som en trevlig bonus. 
 

Ger eleverna en större förståelse

Hans Lindstrand, lärare på teknikprogrammet vid Malung-Sälens gymnasieskola ser väldigt positivt på detta:

"Det här upplägget kommer innebära att eleverna får jobba med riktiga uppdrag som skapar en större förståelse för det de läser, samtidigt som företagen får någonting tillbaka."

Tanken är även att eleverna ska följa med en anställd ett par dagar för att få en inblick i hur det är på ett industriföretag och vilket utbud som finns i vår kommun." 
– Hans Lindstrand, lärare på teknikprogrammet vid Malung-Sälens gymnasieskola


Upplägg för ökad attraktionskraft och kvalitet

Tanken är att hitta lämpliga projekt som återspeglar teorin så att eleverna får praktisk tillämpning av det som de samtidigt lär sig i skolan. Tanken är att hitta lämpliga projekt som återspeglar teorin så att eleverna får praktisk tillämpning av det som de samtidigt lär sig i skolan.

Upplägget är ett utmärkt exempel på en samverkan mellan utbildningsanordnare och företag som ökar attraktionskraften och kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar. I längden bidrar det även till en större spridning av branschkunskap om hemorten – vilket kan vara en viktig ingrediens i receptet till en godare kompetensförsörjning.

Vi önskar studenterna lycka till med sina praktiska uppdrag!

Dessa exempel på företagssamverkan inom Teknikcollege har en nära koppling till vårt projekt "Testbädd för Industrins livslånga lärande" - TILL - som medfinansieras av Europeiska unionen.